قارچ ناخن یک بیماری شایع میان افراد است که در ناخن‌های بسیاری از افراد مشاهده می‌شود. به‌طور کلی قارچ‌ها در کنار باکتری‌های مختلف، در داخل و یا روی پوست بدن وجود دارند و درصورت تجمع و رشد بیش از حد، تبدیل به عفونت خواهند شد. عفونت‌های قارچی می‌توانند در نقاط مختلف بدن پدیدار شوند و در محیط‌های گرم و مرطوب بیشتر رشد خواهند کرد. قارچ ناخن یکی از انواع شایع قارچ است که به‌طور معمول بر روی ناخن انگشتان پا، به‌دلیل بودن پاها در کفش، بیشتر از دست‌ها، رایج است. این عفونت قابل سرایت است و معمولا با افزایش سن افراد این بیماری خود را نشان می‌دهد و ممکن کمی آن‌ها را با مشکل روبرو کند. قارچ ناخن معمولا به شکل لکه‌های بزرگ سفید و قهوه‌ای در زیر ناخن پدیدار می‌شوند. شما می‌توانید برای درمان قارچ ناخن از روش‌های درمانی خانگی یا مراجعه به پزشک خود را بهبود دهید.

درمان قارچ ناخن

قارچ ناخن چیست؟

قارچ ناخن یکی از رایج‌ترین بیماری‌های ناخن است که می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن رخ دهند. قارچ‌ها به‌طور طبیعی در کنار انواع مختلف باکتری‌ها در درون و روی پوست بدن وجود دارند و هنگامی‌که قارچ بر روی بدن فرد بیش‌ازحد رشد می‌کند تبدیل به عفونت‌های قارچی می‌شود.
قارچ ناخن، که در عمل پزشکی به آن اونیکومایکوزیس می‌گویند، یک عفونت قارچی است که می‌تواند هم‌دست‌ها و هم پاها را نیز درگیر کند. این عفونت ظاهر ناخن را زشت کرده و در ناحیه درگیر درد ایجاد می‌شود که ممکن است برای فرد بسیار آزاردهنده باشد و می‌تواند در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کند. اگر عفونت‌های قارچی شدید باشند ممکن آسیب‌های دائمی برای شما ایجادکند و ممکن است به ناخن‌های دیگر سرایت کند و همه ناخن‌های شمارا در بربگیرد. اما شما می‌توانید با رعایت نکاتی ساده و سطحی از این مشکل جلوگیری کنید.

نشانه‌های قارچ ناخن

ضخیم شدن ناخن رایج‌ترین علائم ناشی از عفونت قارچی ناخن است و ممکن است در علائم دیگر رنگ ناخن تغییر کند و به رنگ‌های سفید، زرد، سیاه یا سبز در یاید. ناخن با پیشرفت عفونت‌های قارچی ترد و شکننده‌تر می‌شود و تکه‌های کوچکی از آن آرام‌آرام از روی ناخن کنده می‌شود یا ممکن است منجر به کنده شدن کامل ناخن شود. اگر این عفونت‌ها ادامه داشته باشد ممکن است پوست زیر و اطراف ناخن ورم کند و دچار درد در زیر و اطراف ناخن شود و عواملی دیگر که ممکن است فرد را دچار مشکل کند.
عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا به قارچ ناخن می‌شوند:
✨ با افزایش سن احتمال ابتلا به قارچ ناخن در افراد افزایش می‌یابد.
✨ افرادی که در گردش خون خود مشکل دارد بیشتر به قارچ ناخن مبتلا می‌شوند.
✨ دیابت اثرات زیادی برگردش خون دارد و تحقیقات نشان داده است که باعث افزایش احتمال ابتلا به قارچ ناخن می‌شود.
✨ برخی ورزش‌ها ممکن است باعث شود تا فرد بیشتر در معرض قارچ‌های بیماری‌زا قرارگیرد و بنابراین احتمال ابتلا به قارچ ناخن در افرادی که به این ورزش‌ها می‌پردازند بیشتر می‌شود. برای مثال شناگران بیش از سایرین در معرض ابتلا به قارچ ناخن هستند.
✨ نقص ایمنی در بدن به‌عنوان نوعی عفونت باعث افزایش احتمال ابتلا به قارچ ناخن در افراد می‌شود.

نشانه‌های قارچ ناخن

انواع عفونت‌های قارچی ناخن

معمولا در عفونت‌های قارچی ناخن چهار عفونت مختلف وجود دارد که شامل:
عفونت سفید سطحی
این عفونت‌ها معمولا در ناخن‌های پا دیده می‌شود. نوعی قارچ لایه‌ی سطحی ناخن را دربرمیگیرد و نقاط سفیدی در ناخن به وجود می‌آورد. در نهایت این قارچ کل ناخن را دربرمی‌گیرد و ناخن را زبر، نازک و شکننده می‌کند.
عفونت زیر ناخنی انتهایی
عفونت زیرناخنی انتهایی رایج‌ترین نوع عفونت قارچی ناخن است که هم در ناخن‌های دست و هم در ناخن‌های پا دیده می‌شود. در صورت بروز عفونت، لبه‌ی بیرونی ناخن ناهموار می‌شود و رگه‌های زرد یا سفیدی روی ناخن به وجود می‌آید. عفونت، بستر ناخن و سطح زیرین آن را درگیر میکند.
عفونت زیر ناخنی پروکسیمال
عفونت‌های زیر ناخنی پروکسیمال رایج نیستند؛ اما می‌توانند در ناخن‌های دست یا پا دیده شوند. با رشد عفونت به سمت بالا، نقاط زردرنگی در بستر ناخن به وجود می‌آید. این عفونت معمولاً در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند رخ می‌دهد؛ همچنین می‌تواند در اثر زخم در ناخن به وجود آید.
عفونت کاندیدایی
همان‌طور که از اسم آن پیداست، این مورد ناخن‌هایی را که قبلاً عفونت داشته یا صدمه‌دیده بوده را درگیر می‌کند. کاندیدا معمولاً ناخن‌های دست را درگیر می‌کند و اغلب در افرادی مانند شناگر‌ها دیده می‌شود زیردستانشان زیاد با آب در تماس است.

برای مشاهده محصولات بیشتر پلی ژل آنالیز به سایت مراجعه کنید .

روش‌های درمانی مختلف قارچ ناخن

روش‌های مختلفی برای درمان قارچ ناخن وجود دارد. زمانی که شما متوجه شوید چرا ناخن شما مبتلابه قارچ شده می‌توانید این بیماری را به‌راحتی درمان کنید. چنانچه عفونت قارچی ملایم باشد، ضرورتی برای درمان آن وجود ندارد. بااین‌حال اگر برای درمان عفونت اقدام نشود، ممکن است عفونت در دیگر ناخن‌ها نیز منتشر شود. در ادامه به روش‌های درمانی پزشکی و خانگی می‌پردازیم. در بخش اول به سراغ روش‌های درمانی شیمیایی و پزشکی می‌رویم:

◀ دارو‌های خوراکی ضد قارچ

استفاده از داروهای خوراکی ضد قارچ بهترین روش برای درمان قارچ ناخن است. بهترین روش برای درمان عفونت، از بین بردن عفونت از داخل است. برخی از داروهای ضد قارچ شامل لامیزیل و اسپورانوکس هستند. هدف از استفاده از این دارو‌ها تقویت سرعت رشد ناخن جدید عاری از عفونت است. ولی مشکلی که در استفاده از این دارو‌ها است این است که امکان دارد برای کسانی که بالای ۶۵ سال سن دارند موثر نباشند. دلیل آن متابولیسم کند آن‌ها است. یک دیگر از مشکلات این دارو معلوم نبودن طول درمان است ممکن انجام این روش بیشتر از ۴ ماه ادامه داشته باشد.

◀ درمان با لیزر

لیزر درمانی یکی از روش‌های مهم و نوین درمان قارچ ناخن است. برخی از افراد که به برخی از دارو‌ها حساسیت دارند یا تمایلی به استفاده داروندارند، به درمان بر پایه لیزر می‌پردازند. این روش ازنظر اقتصادی از سایر درمان قارچ ناخن گرانتر است ولی نکته خوب آن این است که این روش عوارض جانبی ندارد.

◀ جراحی و برداشتن ناخن

این روش از درمان‌قارچ ناخن بسیار دردناک است ولی پزشکان آن را به کسانی که دارای عفونت‌های شدید هستند و احتمال انتقال این قارچ‌ها به ناخن‌های دیگر رادارند توصیه می‌کند. جراحی را می‌توان با دارو‌های مختلف ترکیب کرد تا سرعت رشد قارچ را متوقف کند و باعث سرعت رشد ناخن شود.

◀ کرم ضد قارچ

خیلی وقت‌ها پزشکان کرم‌هایی را برای عفونت‌های قارچی تجویز می‌کنند. این هم بخشی اساسی از درمان است. این کرم‌ها تشکیل یکی لایه محافظ بر روی عفونت قارچی هستند که می‌تواند باعث جمع شدن میکروب‌ها و ذرات خاک شود و به قسمتی که عفونت کرده است بچسبد. این امر کار از بیشتر شدن عفونت جلوگیری می‌کند.

درمان قارچ ناخن

روش‌های خانگی درمان قارچ ناخن

روش‌های فراوان و مفیدی برای درمان قارچ در خانه وجود دارد لازم به ذکر است که این روش‌ها برای کسانی است که عفونت شدید در ناخن نداشته باشند.

✔️سرکه سیب

در سرکه سیب نوعی اسید وجود دارد که باعث متوقف شدن رشد قارچ می‌شود. شما می‌توانید سرکه را باکمی آب مخلوط‌کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی قارج قرار دهید. می‌توانید به جای سرکه سیب از سرکه سفید هم استفاده کنید.

✔️آب‌لیمو

لیمو دارای خاصیت آنتی‌بیوتیک ضد قارچ است پس روش خوبی برای درمان محسوب می‌شود.
آب‌لیمو‌ها را گرفته و ناخن خود را درون آن بگذارید یا ذره‌ذره آن را بر روی ناخن خود ماساژ دهید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب ولرم آن را بشورید.

✔️استفاده از سیر

سیر دارای خواص آنتی بیوتیک و ضد میکروبی است که باعث نابودی میکروب‌ها می‌شود. شما می‌توانید حبه‌های سیر را رنده کنید و به مدت ۳۰ دقیقه بر روی ناخن خود قرار دهید.

✔️استفاده از روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای برای درمان‌قارچ ناخن مفید است. مطالعه نشان داده است که روغن درخت چای می‌تواند برای از بین بردن قارچ ناخن مؤثر باشد. خیلی از بیمارانی که از روغن درخت چای دو بار در روز، به مدت ۵ ماه استفاده کرده بودند عفونتشان برطرف گردیده بود.

✔️عصاره برگ زیتون

استفاده از عصاره برگ زیتون یکی دیگر از درمان‌های طبیعی بسیار مفید است. با مصرف روزانه از عصاره به‌عنوان مکمل غذای به‌علاوه اینکه قارچ ناخن شما درمان می‌شود، از ویژگی‌های ضدویروسی، ضد باکتری و سوزانند چربی آن بهره‌مند شوید.

✔️سیب‌زمینی

سیب‌زمینی یکی از بهترین و مؤثرترین درمان‌های بدون عوارض برای درمان قارچ‌ناخن است که سرشار از خواص ضد باکتری است و باعث پاک شدن سطح پوست می‌شود.
شما می‌توانید سیب‌زمینی را له کنید و با زردچوبه مخلوط‌کنید. این خمیر را بر روی ناخن‌ها قرار دهید. هرچه بیشتر آن را بر روی ناخن‌ها قرار دهید بهر است زیرا در این زمان مواد مغذی جذب ناخن شما می‌شود و حتی می‌تواند رنگ قبلی ناخن شمارا هم برگرداند.

سلامت ناخن برای پیشگیری از بیماری قارچ

سلامت ناخن برای پیشگیری از بیماری قارچ

قبل از هر چیز به خوبی از ناخن‌های خود مراقبت کنید تا مبتلابه قارچ نشوید. شما می‌توانید با انجام کار‌هایی همچون؛ خشک نگه‌داشتن ناخن ها، استفاده از کرم‌های ضد قارچ و استفاده نکردن متوالی از ناخن‌های مصنوعی از مبتلا شدن به قارچ جلوگیری کنید.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

📝امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با پشتیبانان آویمیس به اشتراک بگذارید.📝

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

بروزرسانی در تاریخ 27 آذر 1401 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *